Asi se najde jen málo podniků, jejichž manažeři by mohli tvrdit, že v současné době prožívají ekonomicky nejlepší období. Dodavatelé zdražují, odběratelé jsou stále vybíravější a náročnější. A to je ta lepší varianta. Horší je, když zákazníci už nechtějí vůbec nic. Týdenní porady se v některých firmách nutně mění v recitaci souboru objektivních příčin nezdaru, jinde zase v sebemrskačské cvičení na téma „prostě s tím nedokážeme pohnout“. Přitom je možná právě teď čas na nekonvenční, kreativní kroky a řešení. Nezvýšil by se zájem zákazníků, kdybyste přišli s nějakou výrobkovou inovací nebo novou službou?
Nestálo by za to zvážit expanzi do neobsazeného regionu? Zkuste to!
Takové aktivity se v nejisté době mohou jevit jako ďáblovo našeptávání či chybně načasované riziko. Ale právě v obtížných dobách bývají radikální kroky možným řešením. V atmosféře převládající opatrnosti může právě ten, kdo vykročí rázně vpřed, získat konkurenční výhodu. Není alternativou ke stagnujícím tržbám akvizice jako cesta k obnovení růstu firmy? Obvyklým protiargumentem bývá, že na inovace, vstup na nové trhy či akvizice nejsou peníze.
Jsem však přesvědčen, že finančních zdrojů na dobré projekty je dost – jen je dobře vybrat a přijít se zajímavým nápadem a nabídkou. I banky jsou zatím u rozumných projektů pozitivně nakloněny poskytovat financování.
Pohled bank na riziko se ovšem u některých projektů bude lišit od čistě podnikatelského přístupu. V takové situaci se nabízí jako alternativní zdroj soukromý, rozvojový kapitál. Investoři do této třídy finančních aktiv mají také zájem, aby jejich peníze „pracovaly“, aby přinášely požadovaný výnos; proto jsou ochotni jít i do většího rizika a nejistoty. Ostatně je to podstatou jejich činnosti. Ve firemním světě totiž platí, že schopný podnikatel, manažer či investor se musí umět pohybovat i ve značně nejistém prostředí.