Ani nejrafinovanější oděvy, které se povalují v haldách či namačkané na ramínkách, nikoho nezaujmou. Zákazník žádá nejen výjimečné výrobky, ale také dokonalý servis. A to je trend české značky Pietro Filipi.
Firma Pietro Filipi chtěla vždy vybočovat z řady. Nejprve samotným názvem, který na českém trhu působil náležitě exoticky, a hned poté prezentací. Zákazník nemůže kolem výlohy přejít bez povšimnutí. Naopak dobře vystavené zboží musí přinutit jeho kroky, aby zamířily do obchodu, který výjimečnost dál umocňuje. Proto Pietro Filipi už roky dbá na sepjetí s designem. Zaměřuje se jak na šikovné tuzemské módní návrháře, jako je Jakub Bryxi, Klára Nademlýnská, Liběna Rochová, či osobnosti z umělecké sféry jako Aňa Geislerová, tak i na talenty v oblasti designu, scénografie, grafiky a podobně. Trendem, bez něhož si prezentaci nelze představit, jsou umělecky koncipované výlohy. Navíc oděvy k této formě reklamy, která se stává jakousi vyzývavou součástí ulice, vysloveně vybízejí.
Unikátní obchod na Národní
Podnikatelské začátky Petra Hendrycha jsou jako u mnoha dalších českých úspěšných obchodníků spjaty s takzvaným garážovým byznysem. Opravdu nejprve z garáže distribuoval dovezenou módu majitelkám butiků. V roce 1993 začal budovat firmu Pietro Filipi, která se dlouho tvářila, že je italským brandem. Důvod? Prý tehdy lidé neměli k českému zboží důvěru. Dnes patří k nejvýraznějším tuzemským značkám oděvů do práce a pro volný čas. A také její název má vlastně ryze český základ - vznikl kombinací křestního jména zakladatele a jména jeho syna Filipa. Významným milníkem se pro společnost stal v roce 2004 majoritní příchod investičního fondu Genesis Capital, který financoval strategický rozvoj značky. Prudký rozmach firmy dokládá úspěšná expanze na zahraniční trhy. Loni činily tržby 490 milionů korun, z toho 170 milionů dělal export. Pietro Filipi má více než 70 prodejen v osmi zemích především na východ od Česka. V tuzemsku má 26 prodejen. Top obchod je v Praze na Národní třídě. V roce 2010 tu firma zahájila projekt unikátního pojetí prodejny včetně pěti velkých „oken“ umístěných v historickém centru Prahy. „Národní je naše vlajková loď,“ říká generální ředitel Hendrych. „Naší vizí je vytvořit zde prostor, kde se snoubí aktuální fashion trendy s výpravným, scénografickým a designérským přístupem,“ dodává Novotná, specialistka na marketing.
Proto přizvala firma ke spolupráci renomované designérské studio Olgoj Chorchoj. Designéři Michal Froněk a Jan Němeček navrhli v interiéru secesního domu minimalisticky pojatý reprezentativní prodejní prostor, který luxusními materiály a kvalitním zpracováním odkazuje k filozofii oděvního zboží Pietro Filipi. Zákazníkům je v designovém obchodě k dispozici stylista i osobní asistentka prodeje, konají se zde módní přehlídky. K pojednání výloh butiku je pro každou sezonu přizván jiný umělec, designér nebo scénograf, aby pro aktuální kolekci vytvořil originální instalaci.
Efektivita designu:
Firma získala reprezentativní prostor pro uplatnění nové filozofie prodeje a osobního přístupu k zákazníkovi. Zároveň vybudovala butik pro prezentaci luxusních a limitovaných sérií, společenských a svatebních oděvů.
Díky redesignu prodejny se zvýšil prodej luxusních kolekcí a značka začala zajímat majetnější klientelu. Tržby v nově zrekonstruovaném butiku vzrostly ročně o čtvrtinu.
Průměrný jeden nákup se zvýšil o 20 procent a hodnota klubových nákupů vzrostla o polovinu.
Co na to generální ředitel
Projekt flagship na Národní byl pro nás určitým milníkem v historii PF. V obchodě stejně jako v produktu leží naše největší podstata a hodnota - design. Dbáme na to, aby vše bylo autentické a mělo jasný rukopis. Na Národní tak dochází propojením scénograficky zpracovaných výloh a moderně pojatého interiéru a designového oblečení k synergii, která je zosobněním naší filozofie. Design na několika úrovních je neodmyslitelnou součástí naší obchodní strategie a naším prodejním argumentem.
Co na to designéři
S firmou spolupracujeme již na několikátém projektu, Národní třída byla pro nás zatím vrcholem tohoto společného procesu. Zásadním posunem bylo vypracování návrhu na velkorysý rohový prostor s nádhernými výklady. Interiér obchodu je rozčleněn do dvou pater, je ale materiálově propojen v jeden celek.
Použili jsme zde drásané dýhy, bronzová zrcadla, atypická svítidla či „vysoké“ koberce. Důležitým aspektem spolupráce byla také souhra managementu, který ví, co chce, interního architekta PF Lukáše Rudolfa, ale také vynikající dekorace výloh od Veroniky Jirouškové.