Začínající i zaběhnuté české společnosti investory lákají Rozhodující jsou lidé, technologie i ambice firmy jít na světové trhy
Především technologickým společnostem se v Česku daří získávat peníze od soukromých fondů. Minulý týden oznámil investici 100 tisíc dolarů po necelém roce existence startup Proactify. Strategického partnera ale nedávno našla například také společnost Servodata, která na trhu působí od roku 1991.
„Příležitosti jsou zejména v oblastech datové infrastruktury, vývoje softwaru a webových služeb,“ říká Richard Seewald, partner švýcarského fondu Alpha Associates. Ten se jako jeden z prvních podílel na financování výrobce bezpečnostního softwaru AVG Technologies. Právě vstup AVG na newyorskou burzu NYSE začátkem února vzbudil velký zájem o české firmy. K podobnému kroku se navíc letos chystá i konkurenční a původem také česká antivirová společnost Avast Software.
Více českých firem by tak mohlo získat peníze na rozvoj od soukromých fondů. Ty přitom stojí za oběma úspěšnými společnostmi - AVG i Avastem. „Investujeme do zaběhnutých firem s velkým potenciálem,“ říká Seewald.
„Při současném stavu na kapitálovém trhu je to prakticky jediná možnost, jak může středně velká firma získat peníze na svůj další rozvoj,“ vysvětluje Rostislav Jirkal, zakladatel a generální ředitel firmy Servodata, proč se rozhodli spojit s fondem Genesis Capital.
Firma specializující se na ukládání dat a licencování softwaru chce získané peníze použít především na rozšíření aktivit v Česku, na Slovensku i na dalších evropských trzích. „Již nyní jsme v prvotních fázích jednání se subjekty, jejichž akvizice by mohla urychlit náš další růst,“ říká Jirkal.
Mezinárodní rozměr podnikání zdůrazňuje i Seewald u AVG a také u své další investice - portálu Centrum. cz. Ten dnes považuje za skutečně středoevropskou společnost. „Tři klíčové faktory úspěchu jsou management firmy, její technologie a globální základna uživatelů,“ prozrazuje Seewald svá kritéria.
Ambice jít za hranice českého trhu neskrývá ani Jiří Kopsa ze začínajícího Proactify. „Rozhodující byla dlouhodobá vize změnit podobu nakupování na internetu,“ říká jeden ze dvou zakladatelů služby, která přizpůsobuje vzhled a nabídku internetových obchodů jednotlivým uživatelům. Na rozdíl od zaběhnutých firem sháněli finance na úplný rozjezd podnikání. „Hlavní byla naše připravenost. Byli jsme dál než ostatní,“ popisuje Kopsa, jak se Proactify podařilo získat investora přes pražský akcelerátor pro technologické firmy StartupYard.
Nejvíce jim přitom pomohla zkušenost obou autorů. Dříve společně pracovali jako vývojáři v Praze i v USA. „Říká se, že investují hlavně do lidí. U nás bylo na čem stavět,“ vysvětluje Kopsa. „Je to vždy hlavně o týmu lidí,“ potvrzuje priority investorů Seewald.
Výměnou za získané peníze musí zakladatelé přenechat investorům podíl ve společnosti. V případě start-upu Proactify mají oba zakladatelé zatím každý třetinu akcií. Zbylá třetina připadla investorům. Do budoucna se ale jejich podíl může zmenšit ve prospěch investorů, kteří do firmy přinesou další peníze. „Počítáme s tím, že nebudeme mít většinu,“ říká Kopsa.
Také Servodata se musela smířit s tím, že nový investor bude mít ve firmě majoritu.
A v budoucnu počítají i s dalšími změnami. „Fond má investiční horizont v délce nejvýše 10 let. Nejpozději po uplynutí tohoto období lze předpokládat jeho odchod. Především v případě zájmu strategického investora. Tím by mohla být například některá z nadnárodních korporací,“ doplňuje Jirkal, který firmu zakládal společně se svým bratrem.
Příležitost získat peníze pro další rozvoj mají podle něj hlavně firmy, které vědí, jak svěřené peníze zhodnotí. „Stabilní a transparentní technologická společnost má dnes možnost získat investora. Podmínkou je, že předloží jasný a realistický plán,“ říká Jirkal.
Podobný recept nabízí i Kopsa. „Zafungovala chemie mezi námi a investory. Viděli, že chceme dokázat víc,“ dodává.
http://genesis.utdigit.com/uploads/0b3cf73e4971ca277b94d52f75ac201620d48fba.pdf